Programul de „Învăţare pe tot Parcursul Vieţii” – Erasmus +

Motto : ” O şcoală în care profesorul nu învaţă şi el e o absurditate.”
(Constantin Noica – „Jurnal Filozofic”)


Formarea profesională a cadrelor didactice este nu numai o cerinţă a societăţii, dar a devenit și o dorinţă interioară. Incercăm din răsputeri să facem față unei generații de tineri care s-a născut în fața televizorului și al calculatorului. Dacă nu avem grijă să ne dezvoltăm atât pe plan profesional, dar şi personal permanent şi temeinic, riscăm să recuperăm timpul pierdut din ce în ce mai greu, deoarece totul evoluează în ritm alert. Va fi adus un prejudiciu atât nouă, cât şi elevilor noştri, iar în ultimă instanţă – societăţii.

Formarea noastră profesională în context european este deosebit de importantă. Aduce beneficii uriaşe atât personale, cât şi pentru elevi, instituţie, colegi, comunitate. Programul Erasmus+ ajuta la dezvoltarea competenţelor cheie, cunoştinţelor şi abilităţilor necesare formării şi dezvoltării unui stoc de capital uman educat şi competitiv pe piaţa europeană.

Am avut oportunitatea ca în perioada 17-23 noiembrie 2019 să particip la un curs de formare in Gdynia, Polonia, curs care şi-a pus puternic amprenta asupra dezvoltării mele profesionale, cât şi asupra dezvoltării pozitive a personalităţii mele. Prezenţa mea în Gdynia a fost posibilă în urma aprobării unui proiect Erasmus + al Asociației Tinerilor cu Inițiativă Civică (ATIC), de către “Agenţia Nationala de Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale”.

„Think before repeating and sending further – Counteracting populism, hate speech and fake news” a fost un curs avansat pentru tineri si persoanele care lucreaza cu tineri, desfasurat de parcursul a 7 zile, în 56 ore de pregătire, la Fundacja Wspierania Inicjatyw Rozwoju Lokalnego, Gdynia, Polonia. Participantii au fost din România – prof. Teodorescu Madalina si prof Andrei Geanina (Liceul Teoretic Constantin Noica, Alexandria), Tarabuta Petre Gabriela, Pol Iulia si Cost George Cristian, precum si reprezentanti ai  Bulgariei, Cehiei, Poloniei si Greciei.

Observăm că mișcările și organizațiile populiste din toată Europa câștigă forță și în

în multe țări vocea lor este din ce în ce mai auzită. Situația privind populismul și

radicalizarea tinerilor este foarte similară în țările care au participat la acest proiect, deși se referă la fenomene sociale ușor diferite. Am ajuns la concluzia că noi nu avem cunoștințe și competențe suficiente în acest domeniu pentru a putea sprijini și inspira tinerii in ceea ce priveste populismul si hate speech si de acolo nevoia noastra de formare.

Ca feedback al acestui proiect, in ultima zi am sustinut o lectie deschisa la  Liceul Ogólnokształcące nr. 1 din Puck, Polonia avand ca teme ”Hate Speech”, ”Fake News as a populist tool” and ”Populism”. Vizitarea si interactiunea cu elevi si profesori ai unui liceu din Polonia a fost un alt punct forte al acestui proiect.

Am dobândit o altă viziune pentru ca promovarea educaţiei europene prin interculturalitate nu trebuie redusă la un act de acceptare, ci trebuie adusă la un nivel de respectare şi înţelegere, de colaborare şi promovare a valorilor naţionale în context european.

Prof. Mădălina Teodorescu

Liceul Teoretic „Constantin Noica” Alexandria