“Cumpărături online în siguranţă”, campanie de prevenire şi conştientizare a fraudelor pe internet, lansată la nivel european

341
0
Share:

95 de infractori specializați în comiterea de fraude și membri ai rețelelor infracționale din mediul online suspectați de comiterea unor fraude online au fost arestați în timpul  Operațiunii E-Commerce 2018 (eComm 2018), o acțiune comună a organismelor de aplicare din  28 de state, ce s-a desfășurat în perioada 4-15 iunie 2018. Operațiunea a vizat combaterea fraudelor comise în mediul online printr-o acțiune coordonată a organismelor de aplicare a legii din Uniune Europeană și din afara acesteia.

Suspecții arestați în timpul operațiunii au fost responsabili pentru mai mult de 20.000  tranzacții frauduloase cu carduri de credit compromise, a căror pagubă estimată depășește 8 milioane de Euro. Acțiunea a fost coordonată de către Centrul European de Criminalitate Informatică din cadrul Europol, cu sediul la Haga.

Operațiunea E-Commerce combate fraudele pe internet, produse în absența fizică a cardurilor, urmărind să asigure un mediu online mai sigur prin intermediul schimbului de informații și dezvoltării de bune practici între organismele de aplicare a legii și mediul privat.  Polițiștii din fiecare stat au format echipe comune cu comercianți, firme de logistică, instituții financiare și companii de analiză pentru a aduna dovezi împotriva infractorilor specializați în comiterea de fraude. În acest an, în cadrul acestei operațiuni, apoape 200 de parteneri din mediul privat s-au alăturat organismelor de aplicare a legii.

In timpul operaţiunii poliţiştii au fost efectuat  peste 200 de percheziţii domiciliare arestări, interogări, confiscări ale bunurilor achiziționate în mod fraudulos (printre acestea aflându-se bani, droguri, carduri, dispositive electronice, telefoane mobile, articole de îmbrăcăminte etc.). Companiile internaționale emițătoare de carduri au sprijinit investigațiile în situațiile în care cardul a fost emis de o bancă cu sediul în afara UE. Adesea, atunci când o achiziție frauduloasă este efectuată în Uniunea Europeană, datele aparțin unui card emis de către o instituție aflată pe alt continent.

În prezent, aproximativ 80% din fraudele cu carduri sunt comise online. Rețelele de socializare sunt folosite pentru a crea magazine online care vând orice produs la jumătate de preț. Când un cumpărător comandă un produs prin intermediul acestora, infractorii efectuează achiziția – adesea foarte scumpă – prin intermediul unor carduri ale căror date sunt furate/ contrafăcute (compromise).  Datele cardurilor compromise sunt adesea achiziționate de pe internetul “ascuns” (darkweb – website-uri neindexate de motoarele uzuale de căutare, exemplu Google, Bing etc.) și au fost inițial obținute în urma unui atac informatic de tip fishing sau malware. Când realizează achizițiile online, victimele pot să nu realizeze că datele cardurilor lor sunt de asemenea furate pentru ca apoi să fie revândute pe alte forumuri. Așa-numiții vânzători au de multe ori zeci de mii de cumpărători mulțumiți și primesc recenzii excelente. În final, băncile și comercianții sunt cei care suferă pierderile acestei activități frauduloase, ce se ridică la nivel global la miliarde de euro în fiecare an.

 

În urma rezultatelor obţinute, cele 28 de state participante au lansat Campania de prevenire şi conştientizare a fraudelor pe internet #BuySafePaySafe. Poliţia Română se alătură acestui demers şi va promova pe teritoriul naţional, prin intermediul mediului on-line sau în cadrul unpr întâlniri cu ceăţenii mesajele campaniei, care au fost elaborate la nivelul Europol.

Există o serie de reguli de siguranță care pot fi adoptate pentru a evita fraudele online. Pentru a efectua cumpărături on-line în siguranţă, poliţiştii teleormăneni vă recomandă:

  • Verificați dacă dispozitivul pe care îl folosiți pentru a efectua achiziții online este configurat în mod corespunzător și conexiunea de internet este sigură;
  • Folosirea unui card este o modalitate sigură de plată în comerțul online atâta timp cât vă luați aceleași măsuri de precauție ca și în celelalte tipuri de achiziții;
  • Există anumite indicii care vă ajută să identificați o fraudă. Dacă sunteți victima unei fraude online, sesizați poliția. Dacă ați cumpărat produsul prin intermediul unui card de credit sau debit, sesizați de asemenea banca emitentă;
  • Verificați-vă serviciul de internet banking în mod constant. Anunțați imediat banca emitentă dacă observați plăți sau retrageri pe care nu le-ați efectuat dvs.

 

Share: