Biblioteca şi provocările ei

Biblioteca Judeţeană “Marin Preda” Teleorman face parte din sistemul naţional de biblioteci publice româneşti şi, ca toate aceste instituţii, se află în plin proces de modernizare a serviciilor pe care le oferă utilizatorilor săi, pentru a putea să răspundă cerinţelor şi provocărilor societăţii informaţionale în care trăim.

În ultimii doi ani a devenit mai vizibilă comunităţii judeţene, dar şi naţionale cu atât mai mult cu cât, începând cu luna februarie 2016, a pus la dispoziţia acestora propriul site. Dovadă stă numărul zilnic de utilizatori care îl accesează, în cursul anului 2017 constatându-se o creştere constantă a acestuia.

Unul dintre factorii care au dus la utilizarea tot mai frecventă a site-ului l-a constituit catalogul online-ce poate fi accesat direct de pe bjteleorman.ro –, cu ajutorul căruia orice persoană care dispune de un dispozitiv care îi oferă acces la internet poate afla dacă în colecţiile bibliotecii există un titlu de carte care o interesează sau ce lucrări ale unui anumit autor se găsesc pe rafturile acesteia.

Realizarea catalogului online a fost posibilă datorită folosirii modulului Catalogare şi OPAC al sistemului integrat de bibliotecă TINREAD, Biblioteca Judeţeană “Marin Preda” Teleorman alăturându-se, astfel, celorlalte biblioteci judeţene, municipale, orăşeneşti, dar şi universitare din ţară, care fac parte din aşa numitul catalog naţional partajat (catalog.biblio.ro).

Astfel, începând cu luna noiembrie 2016, a fost făcut primul pas spre modernizarea serviciilor oferite de bibliotecă utilizatorilor săi.

Începând cu 1 ianuarie 2018 s-a trecut la folosirea unui alt modul din cadrul sistemului TINREAD. Este vorba despre Circulaţie, modul ce permite înregistrarea şi evidenţa utilizatorilor în sistem, precum şi efectuarea operaţiunilor de împrumut, descărcări (restituiri), prelungiri sau rezervări de documente.

Astfel, fiecare utilizator primeşte un nume şi o parolă de acces cu care se poate conecta din catalogul online la contul personal şi poate să vizualizeze  tranzacţiile de împrumut efectuate, termenele de restituire ale documentelor împrumutate, eventualele depăşiri de termene şi penalităţile acumulate.

Acest lucru a devenit posibil prin achiziţionarea, la sfârşitul lunii martie a.c., pentru început, a 30 de licenţe pentru utilizatori, urmând ca, pe măsură ce aceştia se obişnuiesc să folosească noul instrument modern de comunicare cu biblioteca, să fie achiziţionat un număr suficient de licenţe.

Date fiind noutatea şi complexitatea modulului Circulaţie este nevoie, însă, de timp şi de instruire continuă atât a utilizatorilor, cât şi a bibliotecarilor.